sprawy społeczne technologie rodzina

Barometr Providenta: Ponad połowa rodziców wskazuje zagrożenia cyfrowe jako jedno z największych niebezpieczeństw dla dzieci

01.09.2025 | Provident Polska SA

Co drugi rodzic (52,5 proc.) uważa zagrożenia cyfrowe za jedno z największych niebezpieczeństw dla swojego dziecka, zaraz obok wyzwań związanych ze zdrowiem psychicznym i emocjonalnym (52,4 proc.) – wynika z najnowszego Barometru Providenta. Dla porównania zagrożenia związane z przemocą fizyczną wskazało 41,8 proc. badanych, zdrowotne 20,8 proc., a fizyczne i środowiskowe 21,4 proc. To pokazuje, że w obliczu dynamicznego rozwoju technologii rodzice muszą mierzyć się z wyzwaniami ery cyfryzacji i wszechobecnych mediów społecznościowych.

Obecność najmłodszych w świecie cyfrowym, a świadomość zagrożeń

Badanie Barometr Providenta pokazuje, że obecność dzieci w świecie online jest powszechna – łącznie blisko dwie trzecie dzieci w wieku szkolnym posiada konta na portalach społecznościowych. Wśród nich 38,3 proc. ma konta na kilku platformach, a 22,8 proc. korzysta z jednego portalu.  

Ta obecność w sieci stawia rodziców przed koniecznością aktywnego działania na rzecz bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników internetu. Mimo że 32,6 proc. badanych rodziców deklaruje, że ich dziecko nie posiada żadnego konta w mediach społecznościowych, to 6,3 proc. przyznaje, że nie jest pewnych lub nie kontroluje aktywności swojego dziecka w tym obszarze – mówi Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska. – Sytuacja ta jest o tyle istotna, że zagrożenia cyfrowe są postrzegane jako jedno z największych niebezpieczeństw dla dzieci przez co drugiego rodzica, plasując się tuż za zagrożeniami zdrowia psychicznego i emocjonalnego, które wskazuje podobna liczba respondentów – dodaje.

Rodzicielskie strategie ochrony w internecie

W odpowiedzi na te obawy, rodzice stosują różnorodne strategie, aby dbać o bezpieczeństwo swoich dzieci w internecie. Najczęściej wybieraną metodą, wskazaną przez 64,4 proc. badanych, są rozmowy i uświadamianie dzieci w wieku szkolnym o zagrożeniach w sieci. Co czwarty (27,7 proc.) rodzic korzysta z aplikacji do kontroli rodzicielskiej, a podobna liczba opiekunów (23,9 proc.) regularnie sprawdza telefony swoich podopiecznych. Zbliżona grupa respondentów (26,6 proc.) ustawia z kolei limity czasowe korzystania z internetu. Należy jednak zauważyć, że 11,4 proc. badanych nie podejmuje żadnych działań w zakresie bezpieczeństwa online swoich dzieci.

Różnice pokoleniowe i regionalne w ocenie niebezpieczeństw

Najnowszy Barometr Providenta pokazuje złożone i zmieniające się podejście rodziców do postrzegania zagrożeń dla ich dzieci, w zależności od wieku i miejsca zamieszkania. Badanie wskazuje, że świadomość zagrożeń psychicznych i emocjonalnych maleje wraz z wiekiem rodzica, drastycznie spadając z 78,9 proc. wśród najmłodszych opiekunów (18-24 lata) do 0 proc. w grupie najstarszych respondentów (65+). Na drugim biegunie jest świadomość zagrożeń cyfrowych, na które wskazuje zaledwie 15 proc. z ankietowanych najmłodszej grupy rodziców i aż 63,2 proc. w grupie 65+.

–  Wyniki badania pokazują pewien paradoks pokoleniowy – im młodsi rodzice, tym większą wagę przykładają do dobrostanu psychicznego i emocjonalnego dzieci, podczas gdy starsi opiekunowie częściej dostrzegają zagrożenia związane ze światem cyfrowym. To zderzenie perspektyw pokazuje, jak szybko zmieniają się wyzwania wychowawcze i jak ważne jest, by łączyć oba spojrzenia i skutecznie chronić młode pokolenia – zaznacza Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska.

W kwestii bezpieczeństwa fizycznego, obawy związane z przemocą i molestowaniem są najsilniejsze wśród rodziców mieszkających w największych aglomeracjach (69,7 proc.), natomiast na terenach wiejskich i w miastach poniżej 500 tys. mieszkańców te obawy są niemal dwukrotnie rzadsze. Analiza regionalna pokazuje także, że zagrożeń psychicznych najczęściej obawiają się rodzice z województwa lubuskiego (85,2 proc.), najrzadziej – z kujawsko-pomorskiego (30,3 proc.). Zagrożenia cyfrowe są z kolei największym zmartwieniem opiekunów w województwie podlaskim (91,5 proc.), a najmniejszym w świętokrzyskim (26,2 proc.). Z kolei przemocy najczęściej obawiają się rodzice z województwa warmińsko-mazurskiego (77,3 proc.), a najrzadziej z zachodniopomorskiego (20,1 proc.).

 

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1001 dorosłych Polaków, w lipcu 2025 r.

kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
Ekspert ds. PR, Provident Polska
Agnieszka Baran

agnieszka.baran@provident.pl

tel: +48 664149855

Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku
i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych oraz kart kredytowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Sm@rt. Karty kredytowe wydawane są przez Provident w oparciu o zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej (numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych: IP61/2024) oraz wpisu do Rejestru Instytucji Pożyczkowych (nr RIP000055). Karty wydawane są pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer.

załączniki

kontakt dla mediów
Agnieszka Baran
Ekspert ds. PR, Provident Polska
Agnieszka Baran

agnieszka.baran@provident.pl

tel: +48 664149855

Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 9 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku
i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych oraz kart kredytowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową – dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartą Provi Sm@rt. Karty kredytowe wydawane są przez Provident w oparciu o zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej (numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych: IP61/2024) oraz wpisu do Rejestru Instytucji Pożyczkowych (nr RIP000055). Karty wydawane są pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma została wyróżniona siódmym tytułem Top Marki. Również w 2024 r. Barometr Providenta został nagrodzony w konkursie PR Wings za najlepszy projekt Public Relations w Polsce – w kategorii PR Korporacyjny. W 2025 r. firma po raz dwunasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer.