zdrowie sprawy społeczne technologie
Zmęczeni, zlęknieni, przebodźcowani. Jak Polacy radzą sobie z przeciążeniem cyfrowym?
- W świecie, gdzie informacje bombardują nas z każdej strony, aż 50% Polaków czuje się przytłoczona, z czego ponad połowa to Millenialsi, którzy najbardziej odczuwają tę presję.
- Co ciekawe, 64% Polaków odnajduje spokój w aktywnościach kreatywno-artystycznych, dostrzegając w nich nieocenione wsparcie dla zdrowia psychicznego.
- Pokolenie Z podejmuje się prac artystyczno-kreatywnych przede wszystkim dla relaksu, wyciszenia, wyrażenia siebie, oderwania się od cyfrowego świata, a także w celach samorealizacji i redukcji stresu.
Problem nadmiernej ilości informacji nie jest już kwestią przyszłości. To wyzwanie, przed którym stoimy tu i teraz, obserwując jak to zjawisko stale nabiera na sile. Nowe badanie zrealizowane na zlecenie Woolworth pokazuje, że co drugi Polak w wieku 15-35 lat pragnie relaksu i wyciszenia, a 35% badanych wskazuje na potrzebę redukcji stresu i lęku. Tempo informacji, krótka żywotność newsów czy niestabilna sytuacja globalna – z tym mierzymy się każdego dnia. I na to szukamy remedium.
W starciu ze zmęczeniem spowodowanym natłokiem informacji oraz rosnącym problemem weryfikacji fake newsów czy spreparowanych przez AI zdjęć, wyciszenie osiągane poprzez prace artystyczno-kreatywne staje się odpowiedzią na ten problem, którego skala już pozwala określić mianem społecznego. Dane są alarmujące, gdyż co drugi badany Polak odczuwa przytłoczenie ilością informacji. Szczególnie dotyka to Millenialsów stanowiących (54%) ponad połowę tej grupy.
Dodatkowe światło na ten problem rzuca także raport „Gen Z o sobie i otaczającym ich świecie” współrealizowany przez Uniwersytet SWPS. Ujawnia on skalę uzależnienia młodzieży od technologii — 73% badanych spędza zbyt dużo czasu z telefonem, a 51% czuje się od niego uzależniona. Nadmiar bodźców i presja stałej obecności online prowadzą do potrzeby oderwania się od świata cyfrowego, jak od nałogu trzeciej dekady XXI wieku.
Kreatywność - ucieczka od natłoku informacji i wyrażenie siebie
Z badania wynika, że 28% respondentów z pokolenia Z znajduje ucieczkę od przeciążenia informacyjnego w tradycyjnych aktywnościach, takich jak rzemiosło i twórczość artystyczna. Dla osób w wieku 20-26 lat te zajęcia stanowią sposób na wyrażanie siebie, odcięcie się od cyfrowego świata oraz działania proekologiczne. Przede wszystkim, większość pokolenia Z angażuje się w prace artystyczno-kreatywne dla relaksu i wyciszenia (54%). Samorealizacja (44%) i redukcja stresu (35%) to również istotne czynniki.
W cyfrowej rzeczywistości personalizacja oraz pasje rozwijające nasze umiejętności manualne wracają do łask, ponownie stając się istotnymi elementami naszego życia. Dowodem na to jest powrót młodszych pokoleń do tradycyjnych form wyrazu, takich jak rękodzieło i muzyka akustyczna. Z badań wynika, że aż 34,8% osób z tej grupy poświęca swój wolny czas na aktywności artystyczno-kreatywne. Wśród nich znajdują się projekty DIY (16%), prace przy domu i majsterkowanie (16%), a także sztuki artystyczne, w tym szkicowanie i malowanie (14%).
Projekty DIY są szczególnie popularne wśród pokolenia Z, zwłaszcza wśród osób w wieku 15-19 lat. Z badania wynika, że kobiety częściej wybierają projekty DIY i formy artystyczne, podczas gdy majsterkowanie przyciąga głównie mężczyzn. Kreacja i customizacja ubrań to z kolei obszary, które łączą różne pokolenia i płcie.
Takie kreatywne działania nie tylko rozwijają umiejętności, ale również pozwalają młodym ludziom odkrywać i pielęgnować swoją tożsamość oraz pasje. Dzięki temu odnajdują autentyczne spełnienie i unikalność w tym, co robią.
DIY: Twórz i Odpoczywaj
Największą barierą w rozpoczęciu nowego hobby często nie jest brak chęci, lecz nierzadko ograniczone zasoby – czas, żmudne szkolenia czy duże wydatki na choćby półprofesjonalny sprzęt. Łatwiej przecież ozdobić stary T-shirt niż nauczyć się grać w tenisa. I właśnie dlatego tak dużą popularnością cieszą się dziś proste formy twórczości, takie jak DIY, rękodzieło czy artystyczne projekty manualne.
„Obserwujemy dynamicznie zmieniające się społeczeństwo odpowiadające na potrzeby współczesnego świata. Widzimy to także w naszych sklepach – nie tylko w formie płatności cyfrowych z poziomu smartfona, ale także prowadzenia videorozmów przy produktach, aby wspólnie podjąć decyzję zakupową. W urządzeniach zamknęliśmy nasze finanse, pracę, relacje czy rozrywkę. Dlatego szczególnie ciekawe są wnioski płynące z naszego badania, gdyż 64% badanych wskazało wprost na wartość w pielęgnowaniu tradycyjnych umiejętności” - podkreśla Szymon Dąbrowski, Managing Director Woolworth na Polskę.
Co ważne, to właśnie fizyczna obecność produktów często działa jak impuls do działania – 36% badanych przyznaje, że stacjonarna oferta w sklepach zachęca ich do spróbowania rękodzieła, DIY czy prac manualnych. Gotowe zestawy, materiały i inspiracje na wyciągnięcie ręki sprawiają, że łatwiej jest zacząć – bez dużych inwestycji i stresu. Dzięki temu tworzenie staje się dostępne, przyjemne i osobiste – a efekty, których nie da się kupić, dają prawdziwą satysfakcję.
informacje o firmie
Woolworth to firma handlowa o wieloletniej renomie i najszybciej rozwijająca się niemiecka sieć detaliczna. W Niemczech posiada ponad 660 oddziałów i planuje podwoić ich liczbę. Od maja 2023 r. Woolworth jest również obecny w Polsce i zamierza prowadzić tam 400 sklepów. Sklepy tej sieci charakteryzują się różnorodnym asortymentem towarów codziennego użytku. Rozciąga się on od artykułów dekoracyjnych i artykułów gospodarstwa domowego, poprzez elektronikę, drogerie i artykuły upominkowe, po odzież dla całej rodziny. Aby dowiedzieć się więcej o Woolworth, odwiedź www.woolworth.pl
informacje o firmie
Woolworth to firma handlowa o wieloletniej renomie i najszybciej rozwijająca się niemiecka sieć detaliczna. W Niemczech posiada ponad 660 oddziałów i planuje podwoić ich liczbę. Od maja 2023 r. Woolworth jest również obecny w Polsce i zamierza prowadzić tam 400 sklepów. Sklepy tej sieci charakteryzują się różnorodnym asortymentem towarów codziennego użytku. Rozciąga się on od artykułów dekoracyjnych i artykułów gospodarstwa domowego, poprzez elektronikę, drogerie i artykuły upominkowe, po odzież dla całej rodziny. Aby dowiedzieć się więcej o Woolworth, odwiedź www.woolworth.pl