handel technologie

Auchan Retail Polska wdraża rozwiązanie Smartway

Sztuczna inteligencja wesprze walkę z marnowaniem żywności

 

Auchan wprowadza do swoich sklepów platformę Smartway – inteligentne rozwiązanie pozwalające skutecznie przeciwdziałać marnowaniu żywności, dzięki optymalizacji procesu zarządzania produktami z krótką datą przydatności do spożycia. Oparte na technologii sztucznej inteligencji narzędzie przynosić będzie wielowymiarowe korzyści: ograniczenie marnowania żywności nawet do 80%, więcej produktów po obniżonych cenach dla klientów, optymalnie dobrane produkty na darowizny dla najbardziej potrzebujących oraz prosty i 4-krotnie krótszy czas obsługi procesu dla sklepowych załóg. Innowacyjna platforma została z powodzeniem wprowadzona w pierwszych 23 sklepach Auchan w całej Polsce. Od stycznia 2024 r. zaplanowane są sukcesywne wdrożenia
w pozostałych sklepach sieci. 

 

CYFROWE ROZWIĄZANIA W DRODZE DO „ZERO WASTE”  

Walka z marnowaniem żywności to jedno z priorytetów strategii rozwoju Auchan,
z założonym celem osiągnięcia statusu „zero waste” do 2032 r. Zastosowanie inteligentnych rozwiązań, które zapewnia cyfrowy systemem zarządzania odpadami (FWMS) platformy Smartway, to jedna z kluczowych inicjatyw podjętych przez firmę z myślą o realizacji tego celu. Polska jest jednym z pierwszych rynków Auchan, na którym zostaje wprowadzone
to inteligentne rozwiązanie na szeroką skalę, po odnotowaniu imponujących rezultatów na rynku francuskim i rumuńskim, gdzie w 2022 r. rozpoczęto wprowadzanie platformy Smartway - w ciągu roku łącznie udało się w tych krajach uratować przed zmarnowaniem 70 milionów produktów, tj. 33 500 ton żywności, unikając w ten sposób emisji ok. 82 700 ton CO 2.

Działania na rzecz niemarnowania żywności z wielkim zaangażowaniem podejmujemy od lat, przekonani o ważnej roli, jaką możemy i powinniśmy w tej walce odegrać jako odpowiedzialny detalista – mówi Alexandre Saussard,  dyrektor generalny w Auchan Retail Polska. Między innymi w ramach tych działań w każdym z naszych sklepów funkcjonują od 2019 r. specjalne strefy „Nie marnujemy – ratujemy!”, z których nasi klienci chętnie korzystają, kupując pełnowartościowe produkty z krótką datą przydatności do spożycia nawet z 50% rabatem.
To właśnie do tych stref trafiać będę produkty, które ratować będziemy przed zmarnowaniem
z wykorzystaniem platformy Smartway – przy czym będzie ich teraz znacznie więcej, a rabaty mogą być jeszcze korzystniejsze. Wprowadzone innowacje ucieszą także ekipy naszych sklepów, które już dziś dzielą się z nami nierzadko entuzjastycznymi opiniami nt. korzyści jakie przynosi zastosowanie nowych inteligentnych narzędzi. Doceniają zwłaszcza ich efektywność
i łatwość użycia, a przy tym ogromną, bo 4-krotną oszczędność czasu, jaką zapewnia
im platforma Smartway w ramach obsługi całego procesu. 

Zastosowanie dynamicznej, inteligentnej stopy dyskontowej pozwala Auchan jeszcze skuteczniej dbać o siłę nabywczą swoich klientów – zarówno poprzez zapewnienie
im dostępności większej liczby przecenionych produktów, jak i oferowanie ich po najniższych cenach. Dla sklepów przekłada się to na wyższy poziom sprzedaży odzyskiwanych w ten sposób produktów, a w konsekwencji ich lepszą rentowność.

Zespoły sklepowe korzystając z platformy Smartway posługują się specjalnie zaprojektowanymi mobilnymi stacjami kodów kresowych, które pozwalają zarządzać całym procesem i na bieżąco drukują etykiety dla przecenionych produktów. Klienci znajdą na nich przejrzyste informacje dot. pierwotnej i zmienionej ceny oraz wysokości zastosowanej zniżki. Nowe kody są automatycznie rozpoznawane przez system sprzedaży, co gwarantuje klientom także płynną realizację transakcji. Sklepom ułatwiają też monitorowanie niesprzedanych referencji, co z kolei pozwala optymalizować zamówienia. Wreszcie, organizacje charytatywne mają dzięki systemowi etykietowania Smartway lepszą kontrolę nad otrzymywanymi darowiznami.

Platforma Smartway z sukcesem została wprowadzona już do 23 sklepów Auchan
w 21 miastach na terenie całej Polski, tzn. w: Białymstoku, Bydgoszczy, Częstochowie, Gdańsku, Gliwicach, Jankach, Katowicach, Kołbaskowie, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Mikołowie, Opolu, Piasecznie, Poznaniu, Radomiu, Sosnowcu, Tarnowie, Toruniu, Warszawie
i Wrocławiu.  Równocześnie prowadzone są szkolenia dla załóg wszystkich pozostałych sklepów sieci, w których platforma Smartway uruchamiana będzie sukcesywnie począwszy od stycznia 2024 r.  

W 2022 roku Auchan France powierzył nam zadanie wyposażenia wszystkich swoich 349 sklepów w nasze rozwiązanie w rekordowo krótkim czasie. Dziś podejmujemy nowe wyzwanie -  wspieramy 8 kolejnych krajów w walce z marnowaniem żywności, w tym Polskę. Tak złożone wdrożenie – wielowymiarowe i wielopłaszczyznowe – jest doskonałą ilustracją elastyczności naszego systemu, jak również kompetencji oraz możliwości zaangażowania wszystkich naszych zespołów biznesowych – komentuje Christophe Menez, Chief Revenue Officer (CRO) oraz współtwórca Smartway.

Obecny etap wdrożenia platformy Smartway w sieci sklepów Auchan obejmuje poza rynkiem polskim – Portugalię, Hiszpanię, Luksemburg, Węgry, Ukrainę, Senegal oraz Wybrzeże Kości Słoniowej. 

 

ASYSTA AI NA KAŻDYM ETAPIE - CZYLI  JAK DZIAŁA SMARTWAY

Platforma Smartway optymalizuje w Auchan w/w procesy wspierające walkę
z marnowaniem żywności  z wykorzystaniem szeregu inteligentnych narzędzi, takich jak: 

SMARTDETECTIONproste, szybkie i w 100% skuteczne WYKRYWANIE produktów
z krótka datą przydatności, tak by uniknąć ich przeterminowania na półce.

Nowy system umożliwia sprawdzenie ważności 500 produktów w mniej niż 4 minuty!  Pozwala też na przestrzenną rejestrację produktów na półkach, co umożliwia ich geolokalizację  w czasie rzeczywistym.  Alerty z obsługiwanego przez pracownika terminala kierują go jedynie do tych produktów, które wymagają sprawdzenia (przeciętnie to tylko
3-4% produktów, tymczasem przy tradycyjnej metodzie sprawdza się ich 100%). 

Alerty wyzwalane są także w przypadku wyczerpywania się zapasów. Uzupełnianie zapasów to kolejny proces, który „uczący się” Smartway będzie stale optymalizować
z wykorzystaniem algorytmów prognostycznych

SMARTDECISION inteligentne SORTOWANIE produktów według najbardziej odpowiedniego dla nich sposobu odzyskania: sprzedaży z rabatem lub darowizny na rzecz organizacji charytatywnych, z przeznaczeniem dla osób najbardziej potrzebujących.  

SMARTDISCOUNT w zaledwie 3 sekundy naliczany jest RABAT, w wysokości optymalnej dla każdego z przecenionych artykułów i charakteru grupy produktowej. 

kontakt dla mediów
Hanna Bernatowicz
rzecznik prasowy, Auchan Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie
Hanna Bernatowicz

h.bernatowicz@auchan.pl

informacje o firmie

Auchan Retail Polska to wielkoformatowa sieć sprzedaży detalicznej o francuskich korzeniach, obecna w Polsce od 1996 r., zarządzająca na polskim rynku siecią hipermarketów pod marką Auchan, supermarketów pod marką Auchan Supermarket, sklepami typu convenience store pod marką Easy Auchan, sklepami osiedlowymi pod marką Moje Auchan, sklepami autonomicznymi pod marką Auchan GO, a także kanałem handlu e-commerce. Sieć posiada również sklepy franczyzowe w formacie supermarket i hipermarket. Więcej informacji na temat firmy znaleźć można na stronie https://www.auchan.pl/pl

załączniki

kontakt dla mediów
Hanna Bernatowicz
rzecznik prasowy, Auchan Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie
Hanna Bernatowicz

h.bernatowicz@auchan.pl

informacje o firmie

Auchan Retail Polska to wielkoformatowa sieć sprzedaży detalicznej o francuskich korzeniach, obecna w Polsce od 1996 r., zarządzająca na polskim rynku siecią hipermarketów pod marką Auchan, supermarketów pod marką Auchan Supermarket, sklepami typu convenience store pod marką Easy Auchan, sklepami osiedlowymi pod marką Moje Auchan, sklepami autonomicznymi pod marką Auchan GO, a także kanałem handlu e-commerce. Sieć posiada również sklepy franczyzowe w formacie supermarket i hipermarket. Więcej informacji na temat firmy znaleźć można na stronie https://www.auchan.pl/pl