towary konsumpcyjne ekonomia/biznes/finanse

Jak oszczędzić w branży HoReCa?

Głównym wyzwaniem obecnie stojącym przed branżą HoReCa jest wzrost kosztów. Właściciele restauracji i hoteli starają się ograniczyć wydatki poprzez między innymi wdrażanie energooszczędnych rozwiązań bądź stosowanie produktów convenience. Jak więc skutecznie oszczędzać w branży HoReCa? Odpowiedzi na to i wiele innych pytań są zawarte w e-booku „Zrównoważona restauracja” wydanym przez sieć hurtowni MAKRO Polska.  

 

Jak wskazują wyniki badania „Polska na Talerzu 2022” przeprowadzonego przez sieć hurtowni MAKRO Polska, 84% restauratorów i właścicieli punktów gastronomicznych wskazało inflację jako kluczowe zagrożenie dla funkcjonowania biznesu. Wzrost kosztów mediów oraz pracowników sprawia, że przedstawiciele branży HoReCa szukają nowych sposobów, jak radzić sobie z tym wyzwaniem.

 

Jedną z metod umożliwiających długofalowe oszczędności jest wdrożenie rozwiązań zrównoważonego rozwoju. Wiążą się one nie tylko z minimalizacją negatywnego wpływu na środowisko, ale także redukcją kosztów.

 

Jak podkreśla Jakub Kowalczyk, szef kuchni w Akademii Inspiracji MAKRO w Krakowie: „Branża HoReCa stara się ograniczyć zużycie energii poprzez wprowadzenie efektywnych rozwiązań, takich jak oświetlenie LED, regulowane termostaty, energooszczędne urządzenia kuchenne, zmniejszenie liczby urządzeń chłodniczych jak również systemy zarządzania energią.”

 

Właściciele hoteli i restauracji decydują się także na montaż paneli fotowoltaicznych.

 

Od początku chcieliśmy, aby energia, którą ogrzewamy, była jak najmniej tracona. Zainstalowaliśmy pompy ciepła, ciepłą wodę pozyskujemy dzięki energii słonecznej. W trakcie pandemii zamontowaliśmy ponad 30 kilowatów fotowoltaiki, stację ładowania samochodów elektrycznych oraz dodatkowe pompy ciepła do podgrzewania basenów. – mówi Marek Dymkowski, właściciel hotelu Niemcza Spa. 

 

Przy poszukiwaniu oszczędności warto również wziąć pod uwagę zużycie wody. Niektóre działania, na przykład montaż perlatorów do baterii wodnych oraz wkładek do rezerwuarów WC nie wymagają znacznych inwestycji a bez wątpienia wpłyną na obniżenie kosztów.

 

Oszczędzanie może dotyczyć także organizacji pracy w punkcie gastronomicznym i skrócenia czasu przygotowywania potraw. Zdaniem Jakuba Kowalczyka: „Produkty convenience, czyli gotowe do spożycia lub użycia w inny sposób poprzez obróbkę cieplną, przyspieszają proces gotowania i powstania nowych dań. To rozwiązanie wiąże się z odciążeniem pracowników”. Dodaje jednak, że: „Oszczędzanie czasu i zasobów w gastronomii wymaga odpowiedniego planowania, organizacji, szkolenia personelu oraz zainwestowania w nowe technologie.”

 

Na zwiększenie efektywności pracy oraz oszczędność czasu wpływa także liczba pozycji w menu. Skrócenie listy dań bez wątpienia ograniczy problemy związane z organizacją pracy w kuchni, a zastosowanie tych samych składników w różnych potrawach przyczyni się do redukcji kosztów i minimalizacji prawdopodobieństwa zjawiska marnowania żywności.

 

Więcej sposobów na oszczędności w branży HoReCa można znaleźć w e-booku „Zrównoważona restauracja”: https://gazetki.makro.pl/ebook-zrownowazona-restauracja

kontakt dla mediów
Magdalena Figurna
Menedżer ds. PR i Komunikacji Wewnętrznej , MAKRO Cash & Carry Polska
Magdalena Figurna

magdalena.figurna@makro.pl

informacje o firmie

--

MAKRO Cash and Carry Polska S.A.  jest wiodącą na polskim rynku siecią  hurtowni, która oferuje asortyment artykułów spożywczych i biurowych dla przedsiębiorców. Specjalizuje się zarówno w obsłudze hoteli, restauracji i firm cateringowych (HoReCa),  sektora tradycyjnego handlu jak i biur i usług. MAKRO obsługuje  klientów profesjonalnych w modelu wielokanałowym – zakupy w halach wielkoformatowych, online lub w modelu dostaw. MAKRO wspiera również konkurencyjność przedsiębiorców dzięki rozwiązaniom cyfrowym, programom CR i innym narzędziom. Strategia Zrównoważonego Rozwoju jest istotnym filarem działalności MAKRO. METRO, globalna sieć, do której należy MAKRO, jest liderem europejskiego sektora w Dow Jones Sustainability Index. METRO działa w 34 krajach i zatrudnia ponad 100 000 osób na całym świecie. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź www.makro.pl

załączniki

kontakt dla mediów
Magdalena Figurna
Menedżer ds. PR i Komunikacji Wewnętrznej , MAKRO Cash & Carry Polska
Magdalena Figurna

magdalena.figurna@makro.pl

informacje o firmie

--

MAKRO Cash and Carry Polska S.A.  jest wiodącą na polskim rynku siecią  hurtowni, która oferuje asortyment artykułów spożywczych i biurowych dla przedsiębiorców. Specjalizuje się zarówno w obsłudze hoteli, restauracji i firm cateringowych (HoReCa),  sektora tradycyjnego handlu jak i biur i usług. MAKRO obsługuje  klientów profesjonalnych w modelu wielokanałowym – zakupy w halach wielkoformatowych, online lub w modelu dostaw. MAKRO wspiera również konkurencyjność przedsiębiorców dzięki rozwiązaniom cyfrowym, programom CR i innym narzędziom. Strategia Zrównoważonego Rozwoju jest istotnym filarem działalności MAKRO. METRO, globalna sieć, do której należy MAKRO, jest liderem europejskiego sektora w Dow Jones Sustainability Index. METRO działa w 34 krajach i zatrudnia ponad 100 000 osób na całym świecie. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź www.makro.pl