sprawy społeczne towary konsumpcyjne

Stop marnowaniu żywności w Święta

22.12.2022 | Carrefour Polska

Zbliżające się Święta Bożego Narodzenia to czas radości i spotkań z rodziną. W tym roku przygotowania do nich wiążą się także z poszukiwaniem oszczędności na zakupach. Jednak jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Too Good To Go*, z którym Carrefour współpracuje w Polsce od 2020 roku, w blisko połowie polskich domów przygotowuje się za dużo jedzenia na Święta. Carrefour zachęca do rozsądnych zakupów świątecznych, które uratują nie tylko portfele, lecz również żywność przed zmarnowaniem.

Jak wynika z raportu, największy odsetek badanych (32%) planuje przeznaczyć na jedzenie świąteczne od 300 do 500 złotych. Prawie połowa badanych (48%) zamierza przygotować na świąteczny stół mniej niż 12 potraw, przy czym aż 63% z tych osób kieruje się chęcią niemarnowania żywności. 

Aby zredukować efekt świątecznych zakupów na domowy budżet, aż 47% Polaków deklarowało, że będzie szukać promocji. 33% stwierdziło, że będzie wybierać zamienniki i tańsze produkty.

39% Polaków deklaruje, że zdarza się im wyrzucać jedzenie po Świętach Bożego Narodzenia. Jednocześnie 61% respondentów planuje w trakcie tegorocznych Świąt zwracać większą uwagę na kwestię niemarnowania jedzenia. Najważniejszymi powodami takiej decyzji są rosnące ceny (69%) oraz większa wiedza na temat niemarnowania żywności (48%).

Carrefour pomaga swoim klientom zapobiegać marnowaniu żywności poprzez wprowadzenie szeregu inicjatyw i rozwiązań. Sieć ma ogromną ofertę produktów sprzedawanych na wagę, dzięki czemu klienci mogą kupować dokładnie tyle, ile potrzebują. Sklepy Carrefour także organizują akcje promocyjne i oferują specjalne ceny na produkty bliskie terminowi przydatności do spożycia, co zachęca do ich szybszego zużycia. W ten sposób klienci mogą zarówno zapobiegać marnowaniu żywności, jak i oszczędzać pieniądze poprzez unikanie kupowania większych ilości jedzenia, niż faktycznie potrzebują. Carrefour także współpracuje z organizacjami i fundacjami, które zajmują się walką z marnowaniem żywności i promują zrównoważone zasady konsumpcji.

Carrefour i “STOP marnotrawstwu”

Walka z marnowaniem żywności jest jednym z filarów zrównoważonego rozwoju Carrefour w Polsce. Nieprzerwanie od 2013 roku firma prowadzi długoterminowy program “STOP marnotrawstwu”, w ramach którego inicjowane i realizowane są projekty, które pomagają przeciwdziałać marnowaniu żywności, a także podpowiadają klientom jak mądrze robić zakupy, czyli kupować tyle ile potrzebujemy i oszczędzać pieniądze. W czasach wysokiej inflacji ma to także istotny wymiar ekonomiczny.

Współpraca Carrefour z Too Good To Go

Trwa już trzeci rok współpracy sieci Carrefour z aplikacją Too Good To Go w zakresie walki z marnowaniem żywności. Carrefour dołączył do grona Too Good To Go jako pierwsza sieć handlowa w Polsce. Sieć oferuje swoim klientom za pośrednictwem aplikacji Too Good To Go paczki-niespodzianki z nadwyżkami niesprzedanej, pełnowartościowej żywności. Dzięki tej inicjatywie, przez pierwsze dwa lata partnerstwa klientom sklepów Carrefour udało się uratować już ponad 629 000 paczek z produktami spożywczymi! To równowartość 1 570 000 CO2, czyli tyle, ile wygenerowałoby 310 lotów dookoła świata. 

W paczkach-niespodziankach od Carrefour najłatwiej trafić na “paczki mix”, czyli takie, w których znajdują się warzywa, owoce, pakowane wędliny i nabiał, pieczywo oraz jajka. To aż 87% oferowanej żywności w Too Good To Go. Co dziesiąta uratowana paczka to opcja wegetariańska, która zawiera pasty kanapkowe, sałaty cięte i tofu. Około 2% to same owoce i warzywa, zaś 1,5-% to paczki z produktami “ready to eat” – kanapki, ciastka, musli, panini, zupy i zapiekanki.

Poprzez nasze działania przyczyniamy się do zmniejszenia marnowania żywności i dajemy naszym klientom możliwość przyłączenia się do naszych inicjatyw. Od początku naszej działalności w Polsce zrealizowaliśmy wiele projektów, które pomagają przeciwdziałać marnowaniu żywności. “Możemy kupować mądrze” to hasło, którym posługujemy się nie bez przyczyny. To zachęta dla naszych klientów, aby podczas zakupów kierowali się rozsądkiem. Kupując tyle ile potrzebujemy możemy zmniejszyć nasz wpływ na środowisko, jednocześnie oszczędzając pieniądze - komentuje Piotr Lubiewa-Wieleżyński, Dyrektor Działu Rozwoju Sprzedaży w Carrefour Polska.

Wsparcie Organizacji Pożytku Publicznego

Carrefour Polska aktywnie wspiera organizacje pozarządowe w ich działaniach na rzecz zmniejszenia ubóstwa i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu jako część swojej strategii zrównoważonego rozwoju. W 2021 roku, zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, Carrefour przekazał organizacjom pożytku publicznego produkty o łącznej wartości 4 milionów 173 złotych, które następnie zostały rozdysponowane jako pełnowartościowe posiłki dla najuboższych i najbardziej narażonych na trudną sytuację życiową ludzi w naszym kraju.

Carrefour od pierwszych lat swojej działalności w Polsce, blisko współpracuje także z Caritas w Polsce oraz Federacją Polskich Banków Żywności w zakresie wsparcia organizacji lokalnych i ogólnopolskich zbiórek żywności na rzecz potrzebujących, a także dofinansowania projektów realizowanych przez te organizacje. 

Bliski termin ważności - sposób na oszczędność i ograniczenie marnowania żywności

W super- i hipermarketach Carrefour można trafić na specjalne strefy zarówno z produktami suchymi jaki i świeżymi, gdzie klienci mogą znaleźć towary mające krótki termin ważności w cenach obniżonych nawet o 90%. Zakup produktów w tych sekcjach, to sposób na znaczną oszczędność pieniędzy, a jednocześnie realny działanie zapobiegające wyrzucaniu jedzenia. Działania te są realizowane w ramach programu “STOP Marnowaniu Żywności” który w sieci Carrefour funkcjonuje już od 2013 roku. 

W Carrefour działa również program zarządzania odpadami biologicznymi. Program dotyczy przesyłania nienadających się do spożycia odpadów organicznych (warzyw i owoców) z hipermarketów Carrefour do lokalnych kompostowni, w których wytwarzany jest kompost wykorzystywany do rekultywacji terenów zdegradowanych, do celów rolniczych lub do wytwarzania paliw alternatywnych.

Kupujesz tyle ile potrzebujesz

Carrefour jako pierwsza sieć handlowa w Polsce wprowadził możliwość zakupu produktów na wagę do własnych opakowań klientów. Pozwala to nie tylko na eliminację ilości opakowań plastikowych, ale także na zakup produktów w dowolnej wybranej przez klienta ilości, co dodatkowo wspiera przeciwdziałanie marnowaniu jedzenia.

Podobną funkcję spełniają refillomaty produktów dostępne w sieci. Od końca sierpnia br. w sklepie Carrefour Arkadia działa Pasta Station – automat do napełniania makaronów Lubella do torebek papierowych i własnych opakowań, który został uruchomiony we współpracy z firmą Maspex. Korzystając z tego rozwiązania, klienci nie tylko redukują liczbę opakowań, ale mogą też kupić dokładnie tyle produktu, ile potrzebują.

*Badanie zostało przeprowadzone przez Kantar Public dla Too Good To Go w listopadzie 2022 roku na ogólnopolskiej, reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku powyżej 18 roku życia.

kontakt dla mediów
Dyrektor Komunikacji, Carrefour Polska
Izabella Rokicka

izabella_rokicka@carrefour.com

informacje o firmie

O Carrefour

Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce blisko 950 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci ponad 40 stacji paliw. Więcej informacji o naszej działalności pod adresem serwiskorporacyjny.carrefour.pl, na Twitterze (@CarrefourPolska) oraz LinkedInie (CarrefourPolska).

Carrefour, jako jeden ze światowych liderów handlu spożywczego, jest silną multiformatową siecią, która posiada ponad 13 000 sklepów w ponad 30 krajach. W 2021 r. Carrefour wygenerował sprzedaż w wysokości 81,2 miliarda euro. Grupa liczy ponad 320 000 pracowników, którzy pracują wspólnie, aby Carrefour został światowym liderem transformacji żywieniowej, oferując wszystkim klientom produkty spożywcze wysokiej jakości, ogólnie dostępne i w atrakcyjnej cenie.

Więcej informacji na www.carrefour.com oraz na Twitterze (@GroupeCarrefour) i na LinkedInie (Carrefour).

załączniki

kontakt dla mediów
Dyrektor Komunikacji, Carrefour Polska
Izabella Rokicka

izabella_rokicka@carrefour.com

informacje o firmie

O Carrefour

Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce blisko 950 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci ponad 40 stacji paliw. Więcej informacji o naszej działalności pod adresem serwiskorporacyjny.carrefour.pl, na Twitterze (@CarrefourPolska) oraz LinkedInie (CarrefourPolska).

Carrefour, jako jeden ze światowych liderów handlu spożywczego, jest silną multiformatową siecią, która posiada ponad 13 000 sklepów w ponad 30 krajach. W 2021 r. Carrefour wygenerował sprzedaż w wysokości 81,2 miliarda euro. Grupa liczy ponad 320 000 pracowników, którzy pracują wspólnie, aby Carrefour został światowym liderem transformacji żywieniowej, oferując wszystkim klientom produkty spożywcze wysokiej jakości, ogólnie dostępne i w atrakcyjnej cenie.

Więcej informacji na www.carrefour.com oraz na Twitterze (@GroupeCarrefour) i na LinkedInie (Carrefour).