ekonomia/biznes/finanse energetyka

OZEOS: Umowy cPPA dobrą alternatywą dla aukcji OZE. Dają korzystne ceny i długoletnie kontrakty

07.12.2022 | OZEOS

Ruszają aukcje OZE dla fotowoltaiki i farm wiatrowych na lądzie. W siedmiu grudniowych aukcjach łącznie na sprzedaż trafi ok. 34 TWh zielonej energii o maksymalnej wartości ok. 14,4 mld zł. Znacznie lepsze można uzyskać zawierając umowę PPA - wskazuje Zbigniew Kinal, prezes OZEOS. Tego rodzaju umowy pozwalają na zabezpieczenie stałej ceny energii na 10 czy nawet 15 lat.  

W 2022 roku Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaproponowało największy wzrost cen w historii, ale nie będzie dotyczył on wszystkich technologii. Są to ceny maksymalne, za jakie w danym roku może być na aukcjach OZE sprzedana energia elektryczna. Poziom cen jest wyższy niż w 2021 roku aż w 28 przypadkach. Podwyżki obejmują głównie biogaz, nie dotyczą najbardziej popularnej w ostatnich latach technologii, jaką jest fotowoltaika.  

W wyniku aukcji przeprowadzonych w latach 2016—2021 zakontraktowano łącznie ponad 260 TWh energii o wartości ponad 59,2 mld zł. Na przestrzeni lat poziom kontraktowanych cen zaczął spadać. Tylko w ubiegłym roku ceny w koszyku instalacji poniżej 1 MW kształtowały się na poziomie 250 zł / MWh (czerwiec) i 280 zł/MWh (grudzień), natomiast w koszyku powyżej 1 MW — 240 zł/MWh (czerwiec) oraz 260 zł/MWh (grudzień).  

Zmiany na rynku energii 

Sytuacja na rynku energii zaczęła się gwałtownie zmieniać za sprawą kryzysu energetycznego i trwającej wojny w Ukrainie. Ceny w aukcjach w ostatnich dwóch latach były coraz mniej atrakcyjne i coraz więcej instalacji zaczęło kontaktować się w ramach umów na zakup energii (ang. Power Purchase Agreement — PPA). Umowy obejmują znacznie wyższe ceny niż te kontraktowane w aukcjach oraz pozwalają zabezpieczyć ceny w długiej perspektywie czasu. 

Atrakcyjność aukcji OZE pod dużym znakiem zapytania  

Zdaniem Zbigniewa Kinala, prezesa OZEOS, wyniki aukcji mogą nas w tym roku zaskoczyć. Ceny które można uzyskać w aukcjach już dzisiaj nie są tak atrakcyjne jak było to jeszcze dwa czy trzy lata temu.  

- Uzyskiwane w aukcji ceny na poziomie 250300 zł/MWh dla instalacji PV i ponad 250 zł dla instalacji wiatrowych jeszcze jakiś czas temu mogły wydawać się atrakcyjne dla inwestorów - mówi Zbigniew Kinal, prezes OZEOS, technologicznej spółki, specjalizującej się w kontraktowaniu energii z OZE. - Czy dziś też tak jest? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Koszty finansowe obsługi kredytów, wynikających ze wzrostu wysokości stóp procentowych wzrosły. W górę poszły też koszty pracy i materiałów. To oznacza, że przy cenie referencyjnej na poziomie z roku 2021 mocno wydłuża się horyzont czasowy zwrotu.  

Umowy PPA korzystną alternatywą dla aukcji 

Zbigniew Kinal uspokaja jednak tych, którzy albo przegapili ofertę aukcji, albo nie zdecydowali się na sprzedaż zielonej energii w tej formie.  

Alternatywą dla aukcji i gwarantowanych kontraktów są umowy cPPA. Zawierając taką umowę można uzyskać bankowalny, wieloletni kontrakt na sprzedaż energii — wyjaśnia prezes OZOES.  

Jak znaleźć stałego odbiorcę zielonej energii? 

OZEOS dobiera w pary producentów i klientów na energię elektryczną na podstawie zestawienia profili wytwarzania i zużycia.

- W Platformie OZEOS wyprofilowano już dla Klientów energię pochodzącą z różnych źródeł OZE o wolumenie ponad 100 GWh - mówi Zbigniew Kinal. - Zauważamy większe zainteresowanie  deweloperów platformą OZEOS i nowatorskim podejściem do zawierania kontraktów cPPA.

Większość źródeł OZE które przechodzą przez OZEOS swoją energetyzację zaczyna po roku 2023.

Zastosowanie technologii OZEOS, pozwala na osiągnięcie wysokiego stopnia pokrycia zapotrzebowania zużycia za pomocą zielonej energii – nawet do 70 proc. Przynosi to spore oszczędności kupującym, a jednocześnie pozwala na utrzymanie korzystnych cen dla sprzedających energię. Nadwyżki produkcji są sprzedawane i stanowią zysk klienta, niedobory pokrywane są przez Podmiot Odpowiedzialny za Bilansowanie. OZEOS wspomaga zawarcie umów tak, by nie stanowiło to istotnego wyzwania dla żadnej ze stron. 

kontakt dla mediów
Marketing Manager, Inntu Marketing i Komunikacja
Alina Geniusz-Siuchnińska

alina.geniusz@inntu.pl

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Marketing Manager, Inntu Marketing i Komunikacja
Alina Geniusz-Siuchnińska

alina.geniusz@inntu.pl

informacje o firmie