turystyka/wypoczynek ekonomia/biznes/finanse

Branżowy Barometr EFL na III kwartał 2022 Hotelarze i restauratorzy szykują się na słabszy sezon wakacyjny niż rok temu. Tylko 28% z nich liczy na wzrost ilości gości i zamówień

08.08.2022 | EFL

Subindeks Barometru EFL dla sektora HoReCa na III kwartał br. wyniósł 50,2 pkt. i był o 3,2 pkt. wyższy w porównaniu do poprzedniego kwartału. Eksperci EFL zwracają uwagę, że choć to najwyższy wynik wśród sześciu badanych branż uwarunkowany trwającym okresem wakacyjnym, to jego wartość w porównaniu do odczytów z analogicznych okresów ubiegłych lat jest dużo niższa. Rok temu wyniosła prawie 60 pkt. W tym roku tylko co czwarty hotelarz lub restaurator liczy na więcej gości i zamówień. W ubiegłoroczne wakacje ten wskaźnik wyniósł aż 78%. Ponadto, przedstawiciele HoReCa coraz mniej obawiają się kolejnych fal pandemii COVID-19, a bardziej wojny w Ukrainie.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Barometr EFL dla HoReCa na III kwartał 2022:

  • Subindeks: 50,2 pkt. (+3,2 pkt. kw./kw.), najwyższy wskaźnik wśród 6 badanych sektorów
  • Inwestycje: 99 proc. przedsiębiorców prognozuje podobny poziom inwestycji co kwartał wcześniej
  • Sprzedaż: 27,5 proc. przedsiębiorców prognozuje wzrost sprzedaży; najwięcej wśród 6 badanych sektorów
  • Płynność finansowa: 19 proc. przedsiębiorców prognozuje poprawę płynności finansowej; najwięcej wśród 6 badanych sektorów
  • Finansowanie zewnętrzne: 21 proc. przedsiębiorców prognozuje większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- Okres wakacyjny to dla HoReCa czas żniw. I właśnie w trzecim pomiarze rocznym, który przypada na przełom czerwca i lipca, czyli środek sezonu, odczyty dla tej branży zawsze są najwyższe w ciągu roku. Tak jest i tym razem, jednak wartość subindeksu daleko odbiega od tej, z jaką mieliśmy do czynienia rok czy dwa lata temu. Z pewnością jest to związane z trudną sytuacją społeczno-polityczno-gospodarczą, jaką mamy od kilku miesięcy. Inflacja cały czas rośnie, stopy procentowe także, do tego wojna i widmo kolejnych fal pandemii COVID-19. Nie widać zbyt wielu jaskółek, które mogłyby przynieść lepsze jutro. Od sierpnia Polacy licznie ruszyli na „wakacje kredytowe” i z pewnością część uwolnionych funduszy przeznaczą na wyjazdy wakacyjne. A to będzie pewien impuls dla HoReCa. Ale efekt będzie krótkoterminowy – mówi Radosław Woźniak, prezes EFL.

Wakacje już nie takie gorące jak rok temu

Na delikatnie wyższą w porównaniu do poprzedniego pomiaru wartość subindeksu Barometru EFL dla HoReCa na III kwartał br. (50,2 pkt., +3,2 pkt. kwartał do kwartału) największy wpływ miały prognozy w obszarze sprzedaży. 27,5% hoteli, restauracji i firm cateringowych prognozuje wzrost zamówień w swoich lokalach w najbliższych miesiącach tego roku. Kwartał wcześniej tylko 10% przedsiębiorców z optymizmem spoglądało w przyszłość. Jednak, w związku z trwającym sezonem wakacyjnym, kiedy nastroje w HoReCa są co roku zdecydowanie lepsze niż w pozostałych miesiącach, taki wynik nie napawa optymizmem. Dla porównania, w III kwartale 2021 roku niemal 8 na 10 przedstawicieli HoReCa spodziewało się większych zamówień.

Co więcej, podobny odsetek co optymistów jest w przypadku pesymistów – 22,5% hotelarzy i restauratorów obawia się mniejszych zamówień w porównaniu do poprzednich miesięcy. 49% nie spodziewa się większych zmian w porównaniu do ostatnich miesięcy ubiegłego roku.

Prognozy sprzedażowe nie pozostają bez wpływu na płynność finansową. Jej poprawy spodziewa się 19% przedsiębiorców, podczas gdy w II kwartale br. tylko 9%. Należy także zwrócić uwagę na nieco niższy odsetek przedsiębiorców prognozujących większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne. 21% potrzebuje dodatkowego wsparcia finansowego, a kwartał wcześniej – 35%. Te z pewnością będzie nadal potrzebne na dokapitalizowanie bieżącej działalności, a nie (jak to bywało najczęściej przed pandemią) na planowane inwestycje i rozwój przedsiębiorstwa.

Wojna powoli daje się odczuć

W pomiarze na III kwartał br. przedstawicielom HoReCa zadano pytanie o wpływ sytuacji społeczno-polityczno-gospodarczej na kondycję ich branży w perspektywie 6 miesięcy. Po raz drugi nastąpiło poszerzenie kontekstu pytania, które w poprzednich pomiarach dotyczyło jedynie kolejnych fal pandemii. Podobnie jak w II kwartale br. najwięcej optymistów wśród 6 badanych branż jest wśród hotelarzy i restauratorów. 15% z nich odpowiedziało, że sytuacja poprawi się. Jednak z drugiej strony, zdecydowanie wzrósł odsetek pesymistów. Aż 46% przedstawicieli HoReCa uważa, że sytuacja w branży w najbliższych miesiącach pogorszy się (w II kwartale było to 32,5%). To drugi, obok handlu, najwyższy wynik.

W porównaniu do poprzedniego pomiaru, znacząco zmieniły się odczucia wobec koronawirusa i wojny toczącej się na terenie Ukrainy. W marcu to pandemia była zdecydowanie bardziej odczuwana negatywnie niż wojna. Teraz jest zupełnie odwrotnie. 32,5% przedstawicieli HoReCa mówi o niekorzystnym lub zdecydowanie niekorzystnym wpływie koronawirusa na branżę. W przypadku wojny – na jej negatywny wpływ wskazuje 65% zapytanych (z czego 31% - zdecydowanie niekorzystny, a 34% - raczej niekorzystny).

Wartość głównego indeksu Barometru EFL na III kwartał 2022 roku wyniosła 47,6 pkt. Osiągnięty poziom jest o 1,1 pkt. niższy niż w II kwartale 2022 roku.

***

Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się od 28 czerwca do 11 lipca 2022 roku.

kontakt dla mediów
Maja Lidke
Doradca Zarządu ds. PR, Europejski Fundusz Leasingowy SA
Maja Lidke

maja.lidke@efl.com.pl

informacje o firmie
EFL

Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. Spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i  faktoring. Od 31 lat współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. Business Superbrands 2021, sześciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i siedmiokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 365 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl

załączniki

kontakt dla mediów
Maja Lidke
Doradca Zarządu ds. PR, Europejski Fundusz Leasingowy SA
Maja Lidke

maja.lidke@efl.com.pl

informacje o firmie
EFL

Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. Spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i  faktoring. Od 31 lat współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. Business Superbrands 2021, sześciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i siedmiokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 365 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl