towary konsumpcyjne ekonomia/biznes/finanse

Konsument na chińskim rynku spożywczym – BNP Paribas Food & Agro zaprasza na otwarte spotkanie

13.09.2021 | Bank BNP Paribas

Przed pandemią Chiny były dla polskich producentów żywności niełatwym, ale jednym z najciekawszych pozaeuropejskich kierunków eksportowych. Choć pandemia nie ograniczyła potencjału biznesowego tego rynku, chiński konsument mocno się zmienia – i to nie tylko za sprawą pandemii. 16 września, podczas otwartego spotkania online, opowiedzą o tym analitycy International Food & Agri Hub BNP Paribas oraz firmy badawczej Mintel.

Za możliwościami biznesowymi, które w minionych latach Chiny stwarzały zachodnim producentom, stała błyskawicznie rosnąca populacja – w szczególności coraz liczniejsza klasa średnia. To właśnie głównie czynniki demograficzne i społeczne sprawiły, że od 2000 do 2020 roku nadwyżka importu produktów spożywczych nad eksportem wzrosła w Chinach prawie 16,5 raza.

Długoterminowy wpływ demografii

W danych o populacji Chin zaczynają być widoczne zmiany. Przyrost naturalny jest jeszcze imponujący, ale zaczyna się kurczyć. Prognozy już w 10-letnim horyzoncie pokazują, że liczba ludności osiągnie maksimum w 2030 r. a potem zacznie spadać. Chiny, które w 2020 r. zaimportowały żywność o niewyobrażalnej wręcz wartości 161,1 bn dolarów, nie przestaną być oczywiście olbrzymim rynkiem zbytu, tym bardziej, że przewidywany jest dalszy wzrost klasy średniej. Zjawiska takie jak starzenie się społeczeństwa czy masowy exodus do miast mają jednak spore konsekwencje dla wzorców konsumpcyjnych i popytu na konkretne kategorie produktów spożywczych.

Zwrot chińskich konsumentów ku chińskiej żywności

W przeszłości chińscy konsumenci mocno cenili produkty spożywcze zagranicznych marek, kierując się w szczególności aspektem bezpieczeństwa żywności. Z powodu pandemii Covid-19 zmniejszyła się jednak dostępność importu zagranicznego, co skłoniło konsumentów do sięgania częściej po jedzenie wyprodukowane w kraju – w grudniu 2020 r. aż 43% chińskich konsumentów wskazało, że kupuje chińską żywność częściej niż w poprzednim roku. To sugeruje, że zachodni (w tym polscy) producenci powinni podkreślać właśnie to, co Chińczycy cenią najbardziej w zagranicznych markach spożywczych. Według analiz firmy Mintel są to m.in. jakość i innowacyjność. Jednocześnie ważne jest umiejętne odnoszenie się do mocnych stron, przypisywanych przez Chińczyków markom krajowym. Chodzi np. o konieczność trafnego ujęcia aspektu kulturowego czy przekazy o odpowiedzialnej produkcji. Pandemia sprawiła też, że Chińczycy zaczęli bardziej cenić takie wartości jak zdrowie i dobre samopoczucie.

Gdzie szukać nisz

Według analityków International Food & Agri Hub BNP Paribas, w kolejnych latach nie będzie rewolucyjnych zmian na liście kluczowych importowanych produktów żywnościowych. W Chinach uprawia się ryż, ale nie ma warunków naturalnych do uprawy zbóż, a chińscy konsumenci, zafascynowani zachodnim stylem konsumpcji, bardzo polubili tradycyjne pieczywo oraz pieczywo cukiernicze. Stąd dziś aż 39% chińskiego importu żywności stanowią produkty zbożowe. Inne ważne kategorie importu to mięso i żywiec (19%), warzywa i owoce (ok. 10%), ryby (8%) i nabiał (5%).

W podstawowych kategoriach importowanej żywności chętnie kupowanej przez chińskich konsumentów trzeba oczywiście szukać nisz. Będziemy mówić o tym podczas naszego meet-up’u 16 września. Warto brać pod uwagę rynkowe konsekwencje obserwowanych dziś lub przewidywanych zjawisk demograficznych i społecznych – zwraca uwagę Anna Link, dyrektor Biura Rozwoju Bankowości i Klientów Strategicznych w International Food & Agri Hub BNP Paribas.

Gigantyczny chiński rynek

Bez względu na zmieniające się uwarunkowania rynkowe oraz ewolucję oczekiwań konsumentów, Chiny pozostają potencjalnie jednym z najciekawszych rynków dla polskiej żywności. W latach 2020-2030 Azja, w szczególności wschodnia, będzie odpowiadać za 50% wzrostu globalnej konsumpcji, podczas gdy Europa – tylko za 14%. To w Azji będzie mieszkać ponad połowa (56%) całej klasy średniej naszego globu. To również Azja będzie w 2025 r. generować 53% transakcji handlowych B2B i C2C online i offline.

Meet-up „Konsument na chińskim rynku spożywczym” organizowane przez BNP Paribas Food & Agro oraz Mintel odbędzie się w formule online w czwartek 16 września br., w godz. 14.00-15.15. Spotkanie jest otwarte, wystarczy zarejestrować się na stronie: https://www.bnpparibas.pl/foodwebinar/ .

kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
Dyrektor Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzecznik prasowy, BNP Paribas Bank Polska
Izabela Tworzydło

izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl

informacje o firmie

więcej z kategorii towary konsumpcyjne

kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
Dyrektor Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzecznik prasowy, BNP Paribas Bank Polska
Izabela Tworzydło

izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl

informacje o firmie