handel

Ryzyko związane z żeglugą w Kanale Sueskim – dane po uziemieniu kontenerowca Ever Given

24.03.2021 | Allianz

Około 10% światowego handlu przechodzi przez Kanał Sueski, który łączy Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym i stanowi najkrótsze połączenie morskie między Azją a Europą. Korzystając z Kanału Sueskiego, statki oszczędzają 9000 km lub 10 dni. Statki napotykają kosztowne i długotrwałe przeszkody, jeśli kanał jest zamknięty w wyniku np. takich zdarzeń jak niedawne uziemienie kontenerowca Ever Given.

Osoby zajmujące się śledzeniem statków stwierdzili, że obecnie na przepłynięcie kanałem czeka ponad 100 statków. Zator drogowy pojawia się w szczególnie złym momencie dla globalnych linii zaopatrzeniowych. Producenci samochodów i komputerów zmagają się z globalnym niedoborem chipów, pogłębionym przez pożar w dużej fabryce chipów w Japonii w zeszłym tygodniu. Producenci samochodów zamknęli fabryki po tym, jak w Teksasie, w zeszłym miesiącu doszło do ataku zimy, który uderzył w produkcję tworzyw sztucznych, a porty w Kalifornii zostały dotknięte zaległościami i opóźnieniami.

Prawie 19 000 statków przepłynęło przez kanał w 2020 r. Według Urzędu Kanału Sueskiego - średnio 51,5 statków dziennie przepływa przez Kanał. Jednocześnie Kanał Sueski ma doskonałe wyniki w zakresie bezpieczeństwa, a incydenty żeglugowe są tam niezwykle rzadkie - w ciągu ostatniej dekady zgłoszono łącznie 75 incydentów żeglugowych w kanale według Allianz Global Corporate & Specialty Safety & Shipping Review 2020. Ponad jedna trzecia z nich dotyczyła kontenerowców (28).

W latach 2013–2016 dochodziło do średnio 12 incydentów żeglugowych rocznie, ale od tego czasu liczby spadły. Średnia z ostatnich 10 lat to 8 incydentów rocznie.

Jednak uziemienia (takie jak incydent Ever Given) są najczęstszą przyczyną incydentów morskich w kanale - 25 w ciągu ostatnich 10 lat lub 1 na 3 wszystkich wypadków morskich w kanale. Razem, uziemienie, kolizje i incydenty związane z kontaktem stanowią połowę wszystkich incydentów morskich w Kanale Sueskim w ciągu ostatnich 10 lat (łącznie 38).

Awaria maszyn to kolejna główna przyczyna wypadków morskich w Kanale Sueskim, odpowiadająca za 21 incydentów w ciągu 10 lat

Zanotowano tylko jedną całkowitą utratę statku na Kanale Sueskim w ciągu ostatniej dekady - w 2010 roku. Całkowitą stratą w Kanale Sueskim był statek towarowy Maryam, który zatonął po załadowaniu bitumu.

kontakt dla mediów
Rzecznik prasowy, Allianz Polska
Marta Nowicka

marta.nowicka@allianz.pl

informacje o firmie

 

 

załączniki

kontakt dla mediów
Rzecznik prasowy, Allianz Polska
Marta Nowicka

marta.nowicka@allianz.pl

informacje o firmie