transport

Opony zimowe w przyszłości będą musiały dobrze się spisywać w coraz bardziej zróżnicowanych warunkach

25.02.2021 | Nokian Tyres

Nowe modele opon zimowych będą musiały się sprawdzać w bardzo zmiennych warunkach pogodowych, ponieważ drogi mogą być pokryte wodą, błotem pośniegowym, śniegiem lub lodem. Nokian Tyres produkuje najlepsze na świecie opony zimowe, a bezpieczeństwo pozostanie priorytetem firmy podczas prac nad kolejnymi generacjami opon.

Głównym celem Nokian Tyres jest produkcja jak najbezpieczniejszych opon. Opony to jedyne punkty kontaktu samochodu z drogą, dlatego w razie utraty ich przyczepności wiele pozostałych środków bezpieczeństwa przestaje mieć zastosowanie.

W przyszłości czekają kierowców jeszcze trudniejsze warunki na drogach. Zimy są łagodniejsze, z temperaturą oscylującą wokół zera. W takich okolicznościach, gdy na nawierzchni na przemian tworzy się i topi lód, przyczepność opon jest najsłabsza. Wtedy też swoje atuty pokazują opony zimowe Nokian Tyres — są najbezpieczniejszym wyborem na wszelkie zimowe warunki pogodowe.

Spodziewać się można też większej zmienności pogody, a także częstszego występowania ekstremalnych zjawisk pogodowych. Producenci opon nie mogą się koncentrować na rozwijaniu pojedynczych cech opon — muszą oferować przyczepność podczas zarówno obfitych opadów śniegu, jak i zimowego deszczu.

„Opony zimowe opracowujemy w sposób maksymalnie wszechstronny, tak aby uzyskać dobrą równowagę przyczepności na lodzie, śniegu i mokrej powierzchni, a także odpowiednie przeciwdziałanie aquaplaningowi i slushplaningowi” – mówi Olli Seppälä szef działu badawczo-rozwojowego Nokian Tyres.

Firma Nokian Tyres zaprezentowała poprzednio oponę koncepcyjną z chowanymi kolcami. Połączenie opon zimowych z kolcami i bez kolców byłoby bardzo korzystne: kolce zapewniałyby przyczepność w razie potrzeby, ale ich negatywny wpływ na nawierzchnię dróg byłby poza tym minimalny. W przyszłości konsumenci będą mogli korzystać z różnych innowacyjnych rozwiązań.

„W ciągu kolejnych pięciu lat upowszechnią się technologie sensorowe. W oponach zimowych pojawią się nowości w postaci dobieranych materiałów oraz geometrii kolców, a także łączenia opon z kolcami” — mówi Jarmo Sunnari menedżer ds. norm, przepisów i atestów w Nokian Tyres.

Jak pogodzić bezpieczeństwo ze zrównoważonym rozwojem

Różne warunki na drogach wymagają różnych materiałów, wzorów bieżnika i innych cech opon. Opona stanowi jednak większą całość i zmiana jednej cechy wpływa zwykle na pozostałe. Zapanowanie nad całością to praca bardzo precyzyjna, szczególnie w przypadku projektowania opon zimowych.

„W porównaniu z oponami letnimi opracowanie bezpiecznej opony zimowej to poważne wyzwanie. Producent opon musi koncentrować się na optymalnej przyczepności w zmiennych warunkach atmosferycznych, uwzględniając przy tym takie kwestie jak wpływ opon na środowisko” — mówi Jarmo Sunnari.

„Wiele innowacji w branży opon to układanki, w których elementy łączą się na nowe sposoby. Kluczowym aspektem innowacyjności jest obserwowanie, co się dzieje w innych sektorach, pod kątem możliwych zastosowań w branży opon” — mówi Teppo Huovila, wiceprezes ds. jakości i zrównoważonego rozwoju w Nokian Tyres.

Nowe etykiety opon w UE

Chcąc ułatwić kupowanie odpowiednich i bezpiecznych opon zimowych, Nokian Tyres aktywnie zabiega o zmiany w etykietowaniu opon. Zostanie ono zaktualizowane w Europie w roku 2021.

Największy problem dotychczas polega na tym, że nie wszystkie opony sprzedawane jako zimowe nadają się do wszystkich warunków panujących zimą. Opony zaprojektowane pod kątem zimy w Europie Środkowej są zupełnie inne od zimowych opon do krajów skandynawskich. Przyczepność na mokrej nawierzchni wyklucza się z przyczepnością na lodzie, dlatego konsumenci mogą kupować nieodpowiednie opony pod wpływem niedostatecznych informacji na etykietach wymaganych w UE.

Oznaczenie przyczepności na lodzie będzie początkowo stosowane tylko w przypadku opon do samochodów osobowych, a przyczepności na śniegu także na oponach do minivanów, lekkich samochodów dostawczych, samochodów ciężarowych i autobusów. Oznaczenia wynikają z międzynarodowych norm i przepisów. Próby przyczepności na lodzie są obecnie normalizowane przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO), a przyczepność na śniegu regulują przepisy Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ.

Więcej informacji:

Eksperci prognozują, jak będzie się jeździć i jakie będą opony w 2036 roku

Opony przyszłości będą inteligentne – kierowcy chcą, aby reagowały na zmiany pogody

Etykieta UE na opony zyskuje nowy wygląd – podkreśla kwestie bezpieczeństwa podczas jazdy zimą i ekologię

Zdjęcia:

Pobierz zdjęcia

informacje o firmie

***

O Nokian Tyres

Nokian Tyres produkuje oraz rozwija opony premium dla kierowców, którzy cenią sobie bezpieczeństwo oraz najwyższą jakość. Pochodzimy ze Skandynawii, skąd czerpiemy wiedzę oraz doświadczenie, by móc dostarczać innowacyjne opony do samochodów osobowych, ciężarowych oraz wszelkiego typu pojazdów pracujących w polu, w lasach, portach czy kopalniach, zapewniając pewną i bezpieczną eksploatację w każdych warunkach. Nasze sieci VIANOR oraz NAD specjalizują się w serwisie pojazdów i usługach związanych z oponami. W 2020 roku spółka Nokian Tyres zatrudniała 4 600 pracowników oraz wygenerowała obrót ok. 1,3 miliarda euro. Akcje Nokian Tyres są notowane na giełdzie Nasdaq Helsinki. Więcej informacji na www.nokiantyres.pl

załączniki

informacje o firmie

***

O Nokian Tyres

Nokian Tyres produkuje oraz rozwija opony premium dla kierowców, którzy cenią sobie bezpieczeństwo oraz najwyższą jakość. Pochodzimy ze Skandynawii, skąd czerpiemy wiedzę oraz doświadczenie, by móc dostarczać innowacyjne opony do samochodów osobowych, ciężarowych oraz wszelkiego typu pojazdów pracujących w polu, w lasach, portach czy kopalniach, zapewniając pewną i bezpieczną eksploatację w każdych warunkach. Nasze sieci VIANOR oraz NAD specjalizują się w serwisie pojazdów i usługach związanych z oponami. W 2020 roku spółka Nokian Tyres zatrudniała 4 600 pracowników oraz wygenerowała obrót ok. 1,3 miliarda euro. Akcje Nokian Tyres są notowane na giełdzie Nasdaq Helsinki. Więcej informacji na www.nokiantyres.pl