praca kultura/sztuka/rozrywka sprawy społeczne

Ukraińcy – nasi niewidzialni sąsiedzi

20.12.2019 | Amica S.A.

Setki tysięcy osób z Ukrainy dostrzegło szansę na poprawę jakości swego życia w Polsce. Będąc  daleko od swych rodzin zmagają się jednak z samotnością. Ukraińcy wpisali się w naszą codzienność, mijamy ich każdego dnia w pracy, na zakupach i w restauracji. I chociaż wielu Polaków ma za sobą doświadczenia migracyjne, to nie zawsze podchodzą do nich ze zrozumieniem. Ukraińcy dla części Polaków stali się niewidzialni. W drugiej odsłonie projektu „Amica for others”, największy polski producent sprzętu AGD zwraca uwagę na temat naszego podejścia do imigrantów, którzy pracują w Polsce.

Z najnowszych wyliczeń NBP* wynika, że w Polsce pracuje niemal 900 tys. Ukraińców, wielu z nich to pracownicy sezonowi, którzy regularnie wracają nad Wisłę. Ich wkład w rozwój gospodarczy Polski trudno przecenić, 10 proc. wzrostu gospodarczego ostatnich lat zostało wypracowane przez naszych sąsiadów ze wschodu.

Zapominamy jednak, że za wskaźnikami ekonomicznymi są ludzie z ich codziennymi troskami. Życie na emigracji nie jest łatwe i wiąże się z licznymi problemami. Bariera językowa, zawiłe przepisy prawne i stale towarzyszące poczucie osamotnienia, to dla imigrantów chleb powszedni. Amica w ramach swojej akcji „Amica for others” mówi o tym głośno.

- Wszyscy żyjemy w niesamowitym pędzie, co powoduje, że otaczający nas ludzie znikają z naszego horyzontu. W ramach projektu „Amica for others” chcemy zmieniać naszą codzienność na lepsze, poczynając od relacji z osobami mieszkającymi drzwi obok. W poprzedniej edycji skupiliśmy się na osobach starszych i ich osamotnieniu, w aktualnej odsłonie chcemy wskazać na niemal milionową rzeszę niewidzialnych sąsiadów, jakimi są imigranci z Ukrainy, którzy pracują z nami żyjąc z dala od domu i najbliższych. W firmie Amica zatrudnionych jest blisko 400 osób pochodzenia ukraińskiego. Nasze społeczeństwo w sposób naturalny przestaje być jednokulturowe. Warto zauważyć, że niezależnie od narodowości, wyznania czy statusu społecznego, mamy te same uniwersalne, ludzkie potrzeby - szacunku, miłości, zdrowia, przynależności - mówi Joanna Lewandowska, strategiczny menedżer ds. komunikacji marki Amica.

Wkrótce może się okazać, że wielu naszych najbliższych sąsiadów zniknie naprawdę, bo z początkiem stycznia Niemcy otwierają swój rynek pracy dla Ukraińców. Z szacunków badań biura pośrednictwa pracy Personnel Service** wynika, że w 2020 r. może wyjechać z Polski nawet 500 tys. ukraińskich pracowników, którzy będą szukali okazji do zarobienia większych pieniędzy za naszą zachodnią granicą. Z badań*** przeprowadzonych przez to biuro pośrednictwa wynika, że 74 proc. pracowników z Ukrainy wybiera migrację do Polski ze względu na bliskość geograficzną. Możliwość powrotu do rodziny w dowolnym momencie zapewnia duży komfort psychiczny osobom pracującym poza ojczyzną. Związane jest to z poczuciem osamotnienia w obcym kraju. Amica w ramach swojej akcji podkreśla, że imigranci pod każdą szerokością geograficzną borykają się z poczuciem wykorzenienia ze społeczeństwa, w którym wyrośli i pomoc sąsiedzka w tym aspekcie jest nieoceniona.

Wiele polskich rodzin doświadczyło w ostatnich latach, jaki wpływ na relacje z najbliższymi ma emigracja. Miliony naszych rodaków wyjechało za naszą zachodnią granicę w poszukiwaniu lepszego życia. Amica nawiązuje do tej wspólnoty doświadczeń imigrantów w projekcie „Amica for others”. Firma jest przekonana, że może ona stanowić podstawę do zrozumienia położenia, w jakim znaleźli się nasi ukraińscy sąsiedzi. 

Podobne doświadczenia nie zawsze zbliżają jednak Polaków do Ukraińskich sąsiadów. Łatwo deklarujemy naszą otwartość, w badaniach przeprowadzonych przez Havas Media**** 83 proc. respondentów nie widziało problemu, by za sąsiada mieć osobę pochodzącą z Ukrainy. Inaczej wygląda sytuacja, gdy pytamy o osobiste doświadczenia imigrantów. Okazuje się, że ok. 40 proc. Ukraińców w Poznaniu***** twierdzi, że Polacy nie zawsze odnoszą się do nich przyjaźnie.

- Uważamy, że nic tak nie zbliża ludzi, jak drobne gesty oraz inicjatywy lokalne, które sprawią, że będziemy się bliżej poznawać i wspierać – na przykład w ramach relacji sąsiedzkich – mówi Joanna Lewandowska.

W ramach inicjatywy "Amica for others" firma wsparła finansowo organizację pierwszego we Wronkach Polsko-ukraińskiego wieczoru integracyjnego w ramach którego, między innymi, prezentowany był projekt fotograficzny autorstwa Anny i Stepana Rudik "Niewidzialni" - projekt o Ukraińcach mieszkających w Wielkopolsce.

- Jednym z celów projektu „Niewidzialni” jest obalenie stereotypów: „Ukrainka-sprzątaczka”, „Ukrainiec- budowlaniec”. Owszem, są to prace wykonywane przez wielu imigrantów, jednak wśród bohaterów projektu mamy różne osoby, zarówno te, pracujące znacznie poniżej swoich kwalifikacji, jak i osoby z wyższym wykształceniem, które realizują się zawodowo w Polsce – mówi Stepan Rudik.

Na ludzki wymiar samotności oraz wspólne doświadczenia związane z życiem z dala od domu rodzinnego, Amica zwraca uwagę w najnowszym filmie powstałym w ramach projektu „Amica for others”: https://youtu.be/zch1k10zX3s 

Za koncepcję i realizację filmu w reżyserii Marcina Filipowicza odpowiedzialna jest agencja C108 z Poznania. Premierowy pokaz w kinach i internecie zaplanowany jest na 26 grudnia 2019 r., kiedy kończą się obchody katolickiego Bożego Narodzenia, a nasi sąsiedzi zza wschodniej granicy  marzą o tym, by wrócić do domu i spędzić prawosławne święta z rodziną. Film jest pierwszym z szeregu działań w ramach projektu poruszającego problem sąsiedzkiej integracji polsko-ukraińskiej, jakie Amica planuje zrealizować w przyszłym roku.

Więcej o projekcie www.amicaforothers.pl

 

 

* Informacje podane do wiadomości publicznej na konferencji prasowej przez zastępcę dyrektora Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP Jacka Kotłowskiego https://biznes.radiozet.pl/News/NBP-milion-imigrantow-pracuje-w-Polsce.-Wiekszosc-pochodzi-z-Ukrainy

** Wypowiedź prezesa Personnel Service Krzysztofa Inglota dla „Pulsu Biznesu” https://www.pb.pl/ukrainskie-zrodlo-pracownikow-wysycha-972833

*** Badanie Personnel Service „Barometr Imigracji Zarobkowej - II półrocze 2019”. http://personnelservice.pl/pl/biuro-prasowe/raporty

**** Za Radio Zet https://biznes.radiozet.pl/News/Ukraincy-w-Polsce-2019.-Co-Polacy-o-nich-sadza-Wyniki-badania

***** Raport z badań „Poznaj sąsiada! Obywatele Ukrainy w Metropolii Poznańskiej”, przeprowadzonych przez Stowarzyszenie S-K Polska Ukraina w Poznaniu. https://drive.google.com/file/d/1xYHJHWxDZMkhGGSuy29f-KtB1s_uaPq1/view?fbclid=IwAR0-qgi0XEJZdMso-s2jdKNms5m7YPbdNC7Bci5XBYE2sjIheNowXOi0qZU

kontakt dla mediów
Eliza Orepiuk-Szymura
Public Relations Manager, Grupa Amica
Eliza Orepiuk-Szymura

eliza.orepiuk-szymura@amica.com.pl

tel: +48 882 393 992

informacje o firmie

Grupa Amica to wiodący europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego z ponad 70-letnim doświadczeniem. W ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się przemyślanymi, użytecznymi rozwiązaniami, najnowszą technologią i nowoczesnym designem. Jednym z filarów strategii rozwoju firmy jest inwestowanie w rozpoznawalne marki lokalne. W portfelu grupy znajdują się marki Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia) oraz CDA (Wielka Brytania) i Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia ponad 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach na świecie ponad 5 milionów urządzeń rocznie. W 2018 roku skonsolidowany obrót grupy wyniósł ponad 750 mln EUR.

załączniki

kontakt dla mediów
Eliza Orepiuk-Szymura
Public Relations Manager, Grupa Amica
Eliza Orepiuk-Szymura

eliza.orepiuk-szymura@amica.com.pl

tel: +48 882 393 992

informacje o firmie

Grupa Amica to wiodący europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego z ponad 70-letnim doświadczeniem. W ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się przemyślanymi, użytecznymi rozwiązaniami, najnowszą technologią i nowoczesnym designem. Jednym z filarów strategii rozwoju firmy jest inwestowanie w rozpoznawalne marki lokalne. W portfelu grupy znajdują się marki Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia) oraz CDA (Wielka Brytania) i Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia ponad 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach na świecie ponad 5 milionów urządzeń rocznie. W 2018 roku skonsolidowany obrót grupy wyniósł ponad 750 mln EUR.