polityka sprawy społeczne

Preferencje w wyborach prezydenckich – marzec 2015

19.03.2015 | GfK Polonia

Warszawa, 19 marca 2015 r. – Gdyby wybory prezydenckie miały odbyć się w marcu, to wzięłaby w nich udział ponad połowa dorosłych Polaków (67 proc.). Najwięcej głosów otrzymałby obecny prezydent Bronisław Komorowski (48 proc.) – wyniki marcowej fali badania GfK na temat preferencji Polaków w wyborach prezydenckich.

W porównaniu do lutowej fali badania wynik urzędującego prezydenta spadł o kolejne 4 proc. (w badaniu lutowym Bronisław Komorowski stracił 3 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca). Obecny spadek powoduje, iż po raz pierwszy uzyskiwany wynik nie gwarantuje mu zwycięstwa w pierwszej turze wyborów.

Notowania kandydata PiS Andrzeja Dudy utrzymały tendencję wzrostową. W marcu otrzymałby już 23 proc. głosów (o 3 proc. więcej niż w lutym).

Preferencje_w_wyborach_prezydenckich_03_2015.png

Na kolejnych miejscach znaleźli się: Magdalena Ogórek – 3 proc. (spadek o 1 punkt proc. w porównaniu z pomiarem lutowym), Janusz Korwin-Mikke 2 proc. (wynik bez zmian), Adam Jarubas 2 proc. (wynik bez zmian), Paweł Kukiz 1 proc. (spadek o 2 punkty proc. w porównaniu z lutym), Janusz Palikot 1 proc. (spadek o 1 punkt proc. w porównaniu z lutym), Marian Kowalski (0,6 proc.), Grzegorz Braun (0,3 proc.), Wanda Nowicka (0,3 proc.), Kornel Morawiecki (0,2 proc.), Iwona Piątek (0,2 proc.), Anna Grodzka (0,1 proc.), Dariusz Łaska (0,1 proc.), Adam Słomka (0,1 proc.). Inni kandydaci nie otrzymali żadnych wskazań lub zgłosili zamiar kandydowania już po terminie realizacji badania.

Od lutego odsetek wyborców niezdecydowanych, na którego z kandydatów zagłosować, wzrósł o 1 punkt procentowych i wynosi obecnie 15 proc. Podobnie o 1 punkt proc. wzrósł odsetek osób, które nie chcą ujawnić swoich zamiarów wyborczych (3 proc.).

Dodatkowe informacje o badaniu
Marcowa fala badania została przeprowadzona w dniach 12-16 marca 2015 r. metodą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów w ramach badania omnibus CAPI na podstawie reprezentatywnej imiennej próby pełnoletnich Polaków wylosowanej z bazy PESEL. Osoby celowe zostały wybrane w oparciu o dwustopniowy stratyfikowany schemat losowania z całkowitą liczbą realizowanych wywiadów n=1020.

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk_group